Hej, jag är Agnes!
Hej Finaste!
Oavsett om vi bara träffas för första gången eller om vi är gamla vänner,skickar jag till dig en stor (virtuell) kram ♡ Ta gärna med ditt kaffe (eller te) och fortsätt scrolla ner för att lära känna mig lite bättre!

Välkommen till min blogg!
Vill du veta mer?
LÄS MER
  • BEAUTY
    Vill du hitta dina nya sminkfavoriter bland de jag testar? Här hittar du tips! Ta gärna en titt ♡
    Läs Mer
  • LIFESTYLE
    Här hittar du allt om min vanliga vardag. Koka kaffe, poppa popcorn, sätt dig i soffan och ... lär känna mig bättre ♡
    Läs Mer
  • CREATIVITY
    Jag är besatt av att lära mig nya saker där man kan låta sin kreativitet flyta och jag vill dela det med världen. Är du också en "creative soul"? ♡
    Läs Mer

Egenvård: Hitta lugn i din omgivning


Oavsett om du jobbar på kontor eller hemifrån, så kan vardaglig oro och stressrelaterade bekymmer påverka oss alla. Nu är det viktigare än någonsin att fokusera på vårt mentala och fysiska välmående. Så hur gör man det? Hur kan man koppla av och ta hand om sig själv?

Vad innebär egenvård?

Egenvård är en viktig del för att behålla en hälsosam relation med våra kroppar och det kan ta form på många olika sätt. Tanken är att skapa ett utrymma för att känna sig ompysslad, säker och avslappnad. 

Att skapa en plats där du kan hänge dig åt att ta hand om dig själv, oavsett dina omständigheter, så är det ett jättebra sätt för att stressa ner och hitta lugn. Tänk på dessa små handlingar som hemma-terapi. Med lite ansträngning och eftertanke på din omgivning, så kan dessa stunder av egenvård bli den del av din veckorutin som du tycker mest om.

Skapa rätt stämning

Rätt stämning och atmosfär är allt. Så ta bort oreda, kaos och annat som kan trigga stress. Genom att starta din detoxritual med lite förberedelse, så kan du låta din omgivning vara lika lugn som det välmående du försöker att uppnå. Här är några förslag för att skapa en känsla av lugn och ro i din omgivning.

Steg1

Första steget, sätt på tekannan och låt kamomillte flöda! Honung och grönt te är också bra med sina lindrande antioxidativa egenskaper för halsen. Båda är bra drycker när du är ute efter avslappning och återfuktning.

Steg 2

Dimma ljuset eller tänd några doftljus. Dofter är kända för att framkalla nostalgi och är direkt länkade till våra känslor och kan hjälpa oss att känna oss lugna, fridfulla och glada. En room mist är ett bra alternativ till ljus och ger en långvarig doft i ett mjukt spray.

Steg 3

Undvik risken för ovälkomna samtal genom att slå på telefonens ”stör ej”-funktion. Du kommer fortfarande att motta SMS, men du kommer inte att bli lika lockad att läsa dem om du inte höra telefonens vibration.

Steg 4

Bekväma kläder är såklart ett måste. För att kunna sjukna ner i total bekvämlighet, ta bort allt som känns åtsittande. Tänk istället mjuka och lösa kläder som andas.

Grattis, med dessa steg är du redo för alla återställande aktiviteter som gör dig lugn och avslappnad. Ta bara plats i din lugna omgivning som du precis har skapat. Ta fram dina lyxiga, essentiella produkter som sheet masker, nagellack, vårdande hårmasker — och låt din egenvård börja